Plaveckáškola Rybka

Od září 2015 rozšířujeme nabídku programů pro mateřské školy o saunování.

Pokud budete mít o saunování dětí zájem, kontraktujte nás na níže uvedeném e-mailu:

Cena saunování (celková doba včetně relaxace 45 minut)

Maximálně 16 dětí + 2 dospělí doprovod

Cena při objednávce 5 saunování (1x týdně): 800 Kč/1 saunování

Cena při objednávce 10 saunování (1x týdně): 720 Kč/1 saunování

Cena při objednávce 15 saunování (1x týdně): 640 Kč/1 saunování

Co musí mít děti s sebou:

- plastové přezůvky (pantofle)

- ručník

- vhodný je župan

Saunování dětí

Děti, které se pravidelně 1x týdně saunují jsou:
  - více otužilé

- méně nemocné

- lépe spí a jí

- jsou celkově více spokojené

 

Od jakého věku se smí děti saunovat? ... pro nedostatek zkušeností a ověřených poznatků v České republice se nedoporučuje zahajovat saunování dětí bez lékařského vyjádření, případně i dohledu před dosažením věku šesti měsíců. Při zdravotních potížích vůbec ne. (Finové ale saunují své děti již asi 10-14 dnů po porodu!)

Jak vysoká teplota je v sauně? ... Výše teploty se pohybuje v intervalu od 40 do60°C.

Jakým způsobem probíhá saunování? Starší, dobře pohyblivé děti (od cca 3 let), které mohou vykonávat všechny úkony saunování, mohou pobývat v sauně samostatně, ovšem pod dohledem. Při skupinovém saunování platí, že na maximálně 15 dětí musí dohlížet minimálně 2 dospělé osoby, z nichž jedna je přímo s dětmi v sauně. 

Zkraťte dobu stonání na polovinu - saunujte děti!

Pravidelné saunování školních i předškolních dětí přináší snížení počtu prostonaných dnů na polovinu, zkrácení doby onemocnění horních cest dýchacích na jednu třetinu i výskyt případných komplikací. Prokázán a vysvětlen byl také příznivý vliv na léčbu astmatu. Zahraniční odborníci to již v praxi vyzkoušeli. Česká republika zatím stále v saunování dětí zaostává.

Doporučená doba saunování pro děti 
Děti předškolní (do 6 let) – asi 40 % doporučené doby pobytu dospělých v příslušné sauně (do 6 minut)
Děti mladší školní (7-10 let) – asi 65% doporučené doby pobytu dospělých v příslušné sauně (do 10 minut)
 
Postup saunování s dítětem (ideálně tři cykly): 
1) Fáze očisty
2) Fáze prohřívání
3) Fáze ochlazení
4) Fáze závěrečná – odpočinková 

Důležitá je příprava před příchodem do sauny. S sebou je vhodné připravit prádlo – osušku, župánek, ručník a pantofle) a případně nápoje. 
Po příchodu do prostoru saun je třeba se převléknout do županu nebo do osušky. Do samotné sauny již dítě přichází svlečené, pouze v sapovacím prádle a po úvodní fázi očisty, která spočívá v důkladném osprchování. Druhou fází po osušení těla je již samotné prohřívání, které zabere asi 6 – 10 minut v jednom cyklu a ihned poté následuje krátké sprchování a navazující fáze ochlazení, u dětí nejlépe pod studenou sprchou, dokud je to příjemné. Následovat mohou další až 2 cykly prohřívání a ochlazení a poté vždy fáze závěrečná či odpočinková. Mohou to být pohybové aktivity i pasivní odpočinek na lehátku po dobu asi 10 minut pro zklidnění a doplnění tekutin. Před první návštěvnou vás saunér na vyžádání provede prostorem sauny, doporučí nejvhodnější postup pro vás i pro vaše děti.
 
DESATERO ZDRAVÉHO SAUNOVÁNÍ
Aby mělo saunování smysl, choďte se potit minimálně jednou týdně. Nechoďte do sauny ani hladoví, ani přejedení nebo značně fyzicky unavení.
1) V saunovacích kabinách (prohřívárnách) používejte pouze prádlo do sauny. Celé tělo včetně nohou podkládejte prostěradlem či osuškou.
2) Před prvním vstupem do prohřívárny se umyjte vodou a mýdlem a řádně se osprchujte. Vlasy si umyjte až před posledním vstupem.
3) Před každým vstupem do prohřívárny setřete vodu z povrchu těla.
4) S sebou vezměte jen prostěradlo či osušku, na které si sednete nebo lehnete. Nevhodné je sedět způsobem, jako sedíte na židli, může vést k závratím nebo bolesti hlavy. Děti usaďte v klasických saunách na nižší patra, kde je teplota nižší.
5) V saunách můžete dýchat pouze nosem, ale také ústy. Při pocitu pálení vzduchu při dýchání můžete překrýt nos i ústa dlaní. Dýchejte normální frekvencí, jak jste zvyklí. Děti mohou dýchat do tzv kapsičky, ruce spojí do mušličky a dýchají do ní.
6) Po uplynutí doporučené doby pobytu nebo při pocitu pálení ušních boltců, špičky nosu či bradavek vyjděte z prohřívárny. 
7) Při pocení můžete velmi lehce hladit a otírat povrch těla, což pomáhá otevírat kožní póry a vyplavovat nečistoty z kůže. 
8) Opláchněte se pod sprchou. Pokud možno i s hlavou, nebo alespoň zátylek.

9) Proceduru teplo-chlad opakujte alespoň 3x. Po posledním ochlazení se opláchněte vlažnou vodou, nepoužívejte již mýdlo a zabalte se do osušky / koupacího pláště / županu. Zabalení a osušení přejděte relaxovat na alespoň 20 minut do odpočívárny. V této fázi nezapomeňte řádně doplnit tekutiny. Vhodný je chlazený čaj, minerálka nebo vybrané isotonické sportovní nápoje.
10) Pokud jste saunování prováděli správně, budete se cítit příjemně uvolnění a unavení.